Så var det dags att recensera spelet Mario Kart: Double Dash!! som släpptes 2003 till Nintendo GameCube.

Mario Kart: Double Dash!!2003 blev ett fantastiskt år för Nintendo GameCube. Metroid Prime var häftigast. The Legend of Zelda: The Wind Waker var mest fängslande. Och F-Zero GX var snabbast. Men när de gäller ren underhållning får dessa tre tungviktare se sig besegrade. För årets roligaste spel heter Mario Kart: Double Dash!!.

Det är hektiskt i Mushroom Kingdom när Mario och hans vänner tillsammans störtar fram i en rasande fart på gokartbanan, och den här gången finns det plats för två i bilarna!

Med det första spelet föddes en helt ny genre. Det andra bidrog med ett perfekt flerspelarläge. Det tredje var litet, men snyggt utformat. Och det fjärde i Mario Kart-serien? Det är Mario Kart Double Dash, och det har allt som föregångarna har och mycket, mycket mer.

Välj en partner och tävla på helt galna tävlingsbanor eller varför inte ta en rond på en av arenorna, där du får användning för dina speciella förmågor och föremål.

Spelfakta:
• I varje bil får det plats två förare som kan byta plats när som helst. Välj mellan favoriter som: Luigi, Peach, Baby Mario, Baby Luigi, Wario m.fl., och kombinera hur du vill. Den som sitter fram kör och den som sitter bak tillfogar skada med hjälp av sex olika föremål + åtta specialföremål som bara vissa karaktärer kan använda.

• Spela fyra spelare, där varje spelare kontrollerar två karaktärer när de susar genom Mushroom Kingdoms tävlingsbanor.

• Se till att komma först för att kunna öppna nya svårare banor. Naturligtvis kan ni tävla flera stycken mot varandra på alla öppna banor och arenor.

• Koppla ihop med åtta andra spelare med hjälp av en bredbandsadapter och tävla mot varandra sida vid sida, med hjälp av flera konsoler och tv-apparater!

Spelinfo

Spelinfo

MARIO KART GRAND PRIX

Grand Prix är den stora utmaningen i Mario Kart: Double Dash!!, där 16 förare kör på gokarter och gör allt för att komma först i mål och samla poäng. Vi tänker inte avslöja för mycket om turneringarna och deltävlingarna, men de här fyra banorna kan vi bara inte låta bli att berätta om:

LUIGI CIRCUIT
På den första banan i Mario Kart: Double Dash!! är du ibland tvungen att köra mot mötande trafik, eftersom banan har två körfält bredvid varandra. Här finns genvägar, för den som vill riskera att hamna i bråk med Chain Chomper.

MUSHROOM BRIDGE
På de här vägarna åker det fordon som inte är med i själva tävlingen, utan bara verkar vilja vara i vägen. Skickliga förare kan köra på stora broräcken, eller ta alternativa vägar som leder genom gröna rör.

WALUIGI STADIUM
På Waluigis leriga stadion kan det hända mycket. Här finns flera långa hopp mellan vägarna, samt hinder i form av stora Piranha Plants och snurrande eldklot.

DK MOUNTAIN
På DK Mountain finns det en stor kanon som skjuter alla förare upp till toppen av ett högt berg. Sedan börjar en riskabel färd ner för beget, som avslutas med den svajande bron!

BATTLE MODE

Det blir inget riktigt Mario Kart utan ett Battle Mode. I Mario Kart: Double Dash!! finns inte bara nya banor som »Nintendo GameCube« och »Pipe Plaza«, utan även ett nytt sätt att spela Battle Mode på: Bob-omb Blast.

BALLON BATTLE   BOB-OMB BLAST
Ballon Battle är den klassiska Battle Mode-fighten, där den spelare som har ballonger kvar i slutet vinner. Röda Koopa-skal är som vanligt de giftigaste vapnen.   Den här spelvarianten är ny i Mario Kart-sammanhang. I Föremåls lådorna finns endast Bob-ombs att storm motståndarna med, men du kan samla på dig upp till fem sådana åt gången.

2 MÄNSKLIGA FÖRARE PÅ SAMMA GOKART

För er som tycker om att samarbeta är den här möjligheten kalaskul. Det innebär att den främre spelaren styr gokarten, samtidigt som den bakre spelaren hanterar vapnen och hjälper till med kurvtagningen genom att luta sig åt vänster och höger. Det är precis lika kul som det låter!!

NYA SPECIALVAPNEN
Alla klassiska föremål, såsom bananskal, gröna, röda samt blåa Koopa-skal, stjärnor och blixtar finns självklart med i Mario Kart: Double Dash!!. Dessutom har varje par av spelfigurer ett specialvapen som bara de kan använda (de behöver dock inte sitta i samma gokart för att kunna utnyttja dessa härligheter).

Eldklot (Mario och Luigi)
Marios och Luigis specialvapen är ett gäng eldklot som de kan kasta mot andra förare. Eldkloten kan även kastas bakåt. Marios eldklot är röda och Luigis är gröna.

Skyddande hjärtan (Peach och Daisy)
Båda prinsessorna kan skydda sina gokarter mot bananskal och andra farligheter med två hjärtan runt dem. Sweet!

Rullande ägg (Yoshi och Birdo)
Yoshi och Birdo kan rulla iväg stora ägg över banan, både framåt och bakåt. När äggen träffar en motståndare eller kläcks kommer det ut föremål ur dem. Yoshis ägg har gröna prickar och Birdos ägg har rosa.

Chain Chomper (Baby Mario och Baby Luigi)
Med det här specialvapnet hjälper en stor Chain Chomper till att dra de båda småttingarna i full fart framåt på banan. Alla som kommer ivägen för Chain Chomper lär inte må så bra efteråt.

Tre Koopa-skal (Koopa och Paratroopa)
I Mario Kart: Double Dash!! är det bara Koopa och Paratroopa som kan få tre gröna eller röda Koopa-skal på en gång. De kan skjutas framför eller bakom gokarten, men inte användas som sköld.

Enorma bananskal (DK och Diddy Kong)
Spelets två apor kan få jättelika bananskal att droppa bakom sina fordon. Även den här typen av bananskal kan kastas framåt.

Gigantiska Bowser-skal (Bowser och Baby Bowser)
Bowser och Baby Bowser kan skjuta iväg ett gigantiskt Bowser-skal som studsar runt på banan. Bowser-skalet kan dessutom skutas iväg bakom gokarten.

Bob-omb (Wario och Waluigi)
De här brödernas specialvapen är en Bob-omb, som kan kastas iväg eller sättas ut bakom gokarten. Smällen efter en exploderande Bob-omb är både kraftfull och har stor räckvidd.

16 SPELARE SAMTIDIGT!

Mario Kart: Double Dash!! är det första Mario Kart-spelet som upp till 16 personer kan spela samtidigt i. Hur fungerar det ? Jo, med rätt utrustning kan ni koppla ihop era Nintendo GameCube-enheter och använda fler TV-apparater. Åtta gokarter på banan gånger två personer i varje är lika med 16 spelare samtidigt! Det finns två alternativ att koppla ihop sig på:

LÄNKA IHOP TVÅ TV-APPARATER (MAX ÅTTA SPELARE)
Med det här alternativet kopplas två Nintendo GameCube-maskiner ihop, och fyra personer spelar på två TV-apparater var med delad skärm.

Detta behövs:
2 Tv-apparater
2 Nintendo GameCube
2 Nintendo GameCube Broadband Adapters
1 Ethernet-kabel
8 Nintendo GameCube-handkontroller
2 Mario Kart: Double Dash!!

LÄNKA IHOP UPP TILL ÅTTA TV-APPARATER (MAX 16 SPELARE)
Lyxalternativet! Här kopplas åtta Nintendo GameCube-maskiner ihop med varandra, Vilket gör att varje team har sin egen att titta på!

Detta behövs:
8 Tv-apparater
8 Nintendo GameCube
8 Nintendo GameCube Broadband Adapters
8 Ethernet-kablar
16 Nintendo GameCube-handkontroller
8 Mario Kart: Double Dash!!
2 routers för alla Nintendo GameCube Broadband Adapters

EN DAG PÅ GOKARTBANAN

Du kan byta plats på de två figurerna under ett lopp, tryck bara på Z-knappen. För att avfyra vapnet som den bakre figuren håller i används X- eller Y-knappen.

Vissa föremålslådor rör sig utmed vägarna, andra är dubbla och ger två föremål - ett var till båda figurerna.

En annan kul nyhet i Mario Kart: Double Dash!! är att du kan plocka upp föremål som andra har tappat. När man blir träffad förlorar man nämligen sina föremål.

De gröna Koopa-skalen är som du vet inte jättesvåra att undvika, men till skillnad från Mario Kart 64 kan du med skicklighet även styra bort från de röda.

Spelkontrollen är inte riktigt densamma i Mario Kart: Double Dash som i Mario Kart 64, men när det gäller hastigheten är de båda spelen nästan likvärdiga.

Genom att luta styrspaken till vänster eller höger samtidigt som du svänger med L- eller R-knappen vinner du extra fart efter en kurva. Det är detta som skiljer en rutinerad Mario Kart-spelare från en nybörjare.

Bilder

Mk1
Mk2
Mk3
Mk4

Betyg

 

8/10