Åttonde delen i Mario Mania artikelserien.

MARIO MANIA!

Del: 8

SUPER MARIO BROS.

Marios äventyr:

Super Mario Bros. var den första megahiten för både Mario och Nintendo Videospel. Flera av Marios specialförmågor som att hoppa, sparka, blistor av svampar, skjuta eld, gå genom rör och klättra upp för vinrankor introducerades i Super Mario Bros. Det som gjorde detta möjligt var att tekniken nu från icke scrollande (rullande) enkelskärmsspel, som tillexempel Donkey Kong, till nya horisontalscrollande spelplane, vilket givetvis ger plats för fler händelser. Nu kunde figurerna gå, springa och hoppa fram över den scrollande och ständigt föränderliga banan för att upptäcka nya fiender och hinder att ta sig förbi. Detta gjorde inte bara spelen mera komplexa utan även givetvis mycket roligare att spela. Människans behov att ständigt göra nya upptäckter kunde plötsligt tillgodoses i ett videospel. De åtta världarna i SMB innehåller en för den tiden enorm flora av fiender, hinder och bonusprylar. Underliga rör till hemliga undervattensvärldar till exempel. Eller ologiska passager till väl dolda warpzoner. Mario-konceptet blev så populärt att en hel uppsjö av speltillverkare genast kopierade det och gav ut det i sina egna spel med liknande uppbyggnad. Ett stort steg i utvecklingen av videospel hade tagits av Nintendo. En annan nyhet som SMB var först med var idén att inkludera rörelser och tricks så svåra och ibland så ologiska att det är konstigt att någon ens kommer på tanken att prova dem. Andra specialtrick, som att hitta warpzon, var mer användbara. Det finns till synes helt onödiga världar, som minusvärlden, som inte tycks finnas till för något annat än just vara spännande att känna till och kunna ta sig till.

Efter sju år är Super Mario Bros. fortfarande ett videospel efter vilket andra spel bedöms. Ett äkta referensspel som aldrig tycks förlora sin dragningskraft på spelarna. Att ta en svamp och bli "super" är en kick.

Detta var allt för denna gång vi är tillbaka imorgon med Super Mario Bros. 2.