Oktober månads retroartikel
Så har Disney-febern återigen drabbat spelbranschen. Varje månad kommer det nya titlar med Kalle Anka, Musse Pigg eller några andra Disney-karaktärer i huvudrollenerna. Och nästan alltid är de tämligen ointressanta. Men det fanns en tid då Disney-spelen var riktigt roliga.
Duck Tales
CAPCOM · NES · 1990
1990 var familjen Anka riktigt stora i Sverige. Den tecknade TV-serien Duck Tales sändes för första gången på TV3 under våren 1988, med den svenska titeln Ankliv. Sammanlagt isades 65 av de 100 inspelade avsnitten och 1990 gick de i repris. Samma år kom NES-spelet Duck Tales till Sverige. Vid det laget hade Capcom lärt sig det mesta om maskinens kapacitet, vilket bland annat märktes på grafiken. Varje bana innehöll detaljerade och färggranna bakgrunder och fienderna var stora och skräckinjagade på ett roligt sätt. Även Joakim von Anka - spelets huvudperson - och knattarna såg ut som de alltid hade gjort.
Ska man jämföra Duck Tales med något annat plattformsspel är de första Mega Man-spelen den bästa liknelsen, mest beroende på bakgrundernas uppbyggnad och det faktum att man själv valde vilken ordning man ville spela banorna. Trots att spelet bara innehöll fem olika banor fanns det massor att göra och för att till exempel kunna öppna grinden som fanns i början av den afrikanska gruvan var man tvungen att bege sig till slottet i Transylvanien och hämta nyckeln som var gömd i ett hemligt rum som man bara kunde ta sig till via en teleporteringsspegel. Så man kände sig aldrig säker på att man hade besökt en plats för sista gången förrän äventyret var avklarat.
Signaturmelodin som spelades när titelskärmen kom fram var en annan höjdpunkt. Musiken var densamma som i TV-serien och trots att NES ljudship hade sina begränsningar kunde man svårligen motstå frestelsen att nynna i refrängen: "Joakim von Anka och tre knattar-ohooo". spelkontrollen var dock inte inte fullt så lysande, men det var i alla fall väldigt roligt att hoppa omkring på Joakim von Ankas promenadkäpp.
Tillsammans med Mickey Mouse: Castle of Illusion till Mega Drive är Duck Tales det bästa exemplet på att det är fullt möjligt att dra nytta av en Disney-licens och samtidigt gör ett bra spel. Genom att blandas in delar från sina tidigare plattformsspel och skapa en värld som både spelare och barnprogramstittare kände igen lyckades Capcom redan för tolv år sedan med någonting som få bolag klarar av idag. Så svårt kan det alltså inte vara.