Januari månads retroartikel.

Just nu är Metal Gear Solid ett av världens mest omtalade TV-spel. Men Hideo Kojima hade funderat ut sitt smarta och originella koncept redan för ett decennium sedan.

METAL GEAR

KONAMI . NES . 1987

Metal GearNär Metal Gear släpptes blev många förvånade. Trots spelets våldsamma yttre handlade det mycket om precision och tålamod, och det var förmodligen just därför som det blev en klassiker. Hideo Kojima hade valt att gå sin egen väg. Och han gjorde det med finnes. I rollen som soldaten Solid Snake var det spelarens uppgift att infiltrera fiendens läger och sätta stopp för deras onda planer.

Solid Snake ingick i specialstyrkan Fox Hound, som hade fått i uppdrag att oskadliggöra fiendens hemliga vapen Metal Gear. För att lyckas var han tvungen att i all tysthet smyga bakom fiendens ryggar och ta sig fram med list. Endast i sista hand fick vapen användas. Från början hade Solid Snake bara en kommunikationsradio och ett paket cigaretter till sin hjälp, men under uppdragets gång växte utrustningslistan såväl som vapenarsenalen.

Från början utvecklade Hideo Kojima sitt spel till hemdatorn MSX2, men den versionen släpptes bara i Japan. Så småningom insåg Konami spelets potential och 1987 kom en version till NES. När Konami konverterade spelet till Nintendo-formatet skedde dock en del mystiska förändringar. Dels ändrades handlingen på vissa ställen, till exempel fick Big Boss heta Vernon CaTaffy i början av NES-versionen, och de två versionerna hade helt olika inledningar. Dessutom slarvade Konami en hel del med översättningen till engelska, därav de många underliga felformuleringar i NES-versionen av Metal Gear.

Oavsett vad som hände under konverteringen förblev Metal Gear ett otroligt bra spel även till NES. Hideo Kojima hade verkligen lyckats skapa ett helt unikt äventyr, som många utvecklare gärna återvänder till även idag. Svårighetsgraden var hög, stämningen total och spänningen olidlig. Så innan man ger sig in i Metal Gear Solid bör man ta en titt på det klassiska originalspelet. För redan 1987 var Hideo Kojima en av världens mest nytänkande spelproducenter.