Så var det dags att recensera ett av dom mörkaste spelen i Zelda-serien.

The Legend of Zelda: Majora's MaskDet sker inte lika ofta som månen slutför ett varv runt jorden, men med jämna mellanrum inträffar något speciellt i spelvärlden. Då släpps ett spel som alla pratar om och som tar underhållningen och nytänkande till nya nivåer. Ett spel som får hängivna att ta ledigt från dagliga sysslor och som blir ihågkommet som en klassiker bland klassiker. The Legend of Zelda: Majora's Mask innebär en ny fullmåne för Nintendo-spelare världen över.

Legenden lever vidare
Mysteriet med Majora's Mask tar sin början bara några månader efter hjälten Links uppgörelse med Ganon i Ocarina of Time. Link Kommer ridandes på Epona genom skogen då två feer plötsligt skrämmer hästen. Link kastas till marken och svimmar. När Link ligger avsvimmad träder Skull Kid fram, med Majora's Mask framför ansiktet. Skull Kid hittar tidens okarina och stjäl den från Link. I den påföljande jakten följer Link Skull Kid in till en parallellvärld som är märkligt lik Hyrule. Världen heter Termina och när Link når Clock Town får han reda på att månen faller mot välden och att bara tre dagar och tre nätter återstår innan allting förintas. Roten till det onda är Majora's Mask och några, så här långt in i äventyret, okända krafter. Link förstår att det inte finns någon återvändo och att bara han kan stoppa världens undergång. Klockan börjar obönhörligt att ticka.

En expanderande och dynamisk värld
Utseendemässigt påminner Majora's Mask mycket om Ocarina of Time, vilket givetvis beror på att båda spelen använder samma spelmotor. Majora's Mask kräver dock att du har ett Expansion Pak i din Nintendo 64, vilket gör grafiken vassare. Link kan ställas mot flera fiender samtidigt och bildhastigheten rullar på bättre än tidigare. Du som upplevt föregående kapitel i Zelda-sagan vet dock att grafiken inte har den främsta betydelsen. Viktigare är då musiken. Precis som i Ocarina of Time innehåller Majora's Mask många minnesvärda musikstycken, stämningsfulla melodier varvas med pulshöjande stridslåtar under Links framfart. Musiken tar dig in i spelets handling och tempo på ett mycket speciellt sätt och har fortfarande en betydande roll, då Link måste spela på sin okarina för att uppfylla önskemål.
Kontrollen du har över Link och hans föremål är i stort sett identisk med det förra äventyrets, med andra ord utnyttjas Nintendo 64:ans handkontroll på ett optimalt sätt.

Lika på ytan, olika på insidan
Den största förändringen i Majora's Mask jämfört med Ocarina of Time, och den förändringen som gör att den förändringen som gör att det här spelet skiljer sig så pass mycket från sin föregångare, ärtiden. I Ocarina of Time skiftade det mellan dag och natt men i Majora's Mask har man gått steget längre. I bildens nederkant finns ett solursliknande mätinstrument som talar om vilken tidpunkt i en tredygnsperiod Link befinner sig i. Ett dygn i spelet är inte lika långtsom ett dygn i verkligheten. När en dag och en natt har passerat för Link har ca 20 minuter passerat för spelaren. Den fallande månen måste alltså stoppas inom en timmas speltid. De som tror att hela spelet kan klaras under den korta tiden misstar sig dock grundligt. Det som gör Majora's Mask till en unik spelupplevelse är att Link om och om igen kan och är tvungen till att återuppleva dessa tre dygn. Innan månen har fallit ner över världen i början av den fjärde dagen måste Link ta sig till portalen i Clock Town, som förflyttar honom tillbaka till början av tredygnsperioden. Alla större uppdrag som Link klarat blir avklarat efter att han har gått igenom portalen, men tidigare möten med karaktärer och andra mindre händelser som Link erfarit har aldrig inträffat i den nya tidscykeln. Det gäller alltså att noggrant planera de tre dygnen och komma ihåg att de människor Link möter har ett eget liv och går igenom de tre dygnen på ett individuellt sätt. Link kan inte gå fram till en person och vara säker på at samma sak ska hända som när han träffade personen vid ett tidigare eller senare klockslag i en tidigare tredygnsperiod.

Eftersom Marjora's Mask innehåller ett dussintals karaktärer som alla har ett eget beteendemönster under tredygnsperioden, kan du säkert föreställa dig hur mångsidigt och stort Links senaste äventyr är. Efter att ha spelat igenom några tredagarsintervaller kan man inte säga annat än förundras över de ambitioner Shigeru Miyamoto och hans utvecklingsteam har, att alltid hittat nya vägar och att alltid försöka överraska spelaren.

Links många ansikten...
Maskerna kommer att spela Link en betydande roller under hela äventyret. Link kan hitta 24 olika masker, några av dem kan han klara sig utan medan andra bara är till för att underlätta en aning.

Goron-masken förvandlar Link till en stenknaprande och hårdhudad Goron, som kan rulla fram och över nästan var och vad som helst. När man har armar av sten är det inga problem att utdela de mest kraftfulla slag mot sina fiender.

Zora-folket är mästare på att simma och efter att Link har placerat Zora-masken framför sitt ansikte tar han sig fram som en delfin under vattnet. Han slipper tänka på andningen och har två bumerangliknande fenor att kasta på undervattenshot.

Link kan till och med förvandla sig till en Deku Scrub. Dessa nötspottare är vanligtvis fientligt inställda, men när Link använt Deku-masken och tillfälligt byt sida kan han komma närmare dem och kanske få en och annan ledtråd. I sin nya form kan han dra nytta av förmågan att sväva mellan breda klippavsatser och spotta bubblor på sina fiender.

Den oblyge hjälten kommer att hitta de mest underliga masker, bl.a. en grodmask, en fågelmask, en grismask och en dödskallemask.

...många möten

Karaktärerna som Link möter i Termina är ungefär som de i vår vanliga värld. Några ser ut att bara behövas till hands, vissa irriterar man sig på till en början medan andra aldrig glöms. Du kommer att känna igen en del ansikten från Ocarina of Time. Många av de som hade biroller i Links förra äventyr har nu fått klart viktigare betydelser, vilket är kul å man även får veta mer om deras bakgrund. Happy Mask Salesman är en av de bekanta och förutom hans masker har han en sång att lära ut till Link. Tingle har Link aldrig träffat tidigare. Den här excentriska figuren har en hemsk röst, men eftersom hans kartor kommer att underlätta vägen fram är det bäst att lyssna. Deku King är kungen över Terminas Deku Scrubs, han har inga problem att dela ut order till höger och vänster. Klarar du inte av att hitta och återlämna Kungens dotter är det bäst att ha en mycket bra förklaring. Links nya fiender är lika skrämmande som vanligt. Väktaren i Woodfall Temple, Odolwa, är en krigsmålad och aggressiv motståndare som både kräver styrkaoch vishet för att överlistas.



Upplev på plats

I den här recensionen har vi bara skrapat på ytan av vad som väntar dig i den största spelhändelsen år 2000. De flesta överraskningarna och hemligheterna har vi utelämnat, ett Zelda äventyr ska trots allt vara spännande och mystiskt första gången man besöker den nya världen. The Legend of Zelda: Majora's Mask är redan klassikt och har en självklar plats i varje Nintendo 64-ägares hem.
Kommer du lyckas rädda Hyrules mystiska parallellvärld inom 72 timmar och bli hjälten alla talar om? Kommer du att hitta alla hemligheter och får svar på alla gåtor? En sak är i alla fall säker. Du kommer inte att lämna The Legend of Zelda: Majora's MaskTermina och Links senaste äventyr oberörd.

Värd sin vikt i guld. Precis som de två Zeldaspelen till NES har The Legend of Zelda: Majora's Mask en guldfärgad kassett. Något som bara säger lite om hur speciellt det här spelet är.

Bilder

1
2
3
4
Mm Guld
Mm Guld Europa

Betyg

 

10/10