Här är månadens artikel som denna månad är en ny del i vår artikelserie, Spel vi minns.

I dagens artikel i spel vi minns har vi kommit fram till Zelda II: The Adventure of Link som kom 1988.

Uppföljaren till The Legend of Zelda

Bara ett år efter klassikern The Legend of Zelda kom uppföljaren Zelda II: The Adventure of Link förkortat (AOL) även det till NES, det anses av många som ett av de sämre spelen i serien och också av många som det svåraste spelet i serien. Spelet återutgavs på Game Boy Advance 2004. Själva spelkassetten, som vanligtvis var i grå plast, var precis som föregångaren The Legend of Zelda helt guldfärgad. Spelet utvecklades av mannen bakom Super Mario Bros.-serien och många andra av Nintendos storsäljare, Shigeru Miyamoto.

The Adventure of Link skiljer sig på många sätt från övriga spel i serien. Link får erfarenhetspoäng genom att döda fiender och kan på det sättet gå upp i nivå för att bli starkare och tåligare. Spelet har också två synsätt, det ena är en världskarta där Link går omkring (och inte kan bli skadad), tills han stöter på figurer som symboliserar fiender. Om han nuddar dessa kastas han in ett sidoperspektiv, liknande det i vanliga plattformsspel, där det handlar om närstrid med fiender. All action sker i detta perspektiv, och vid besök i städer, byar och hus samt inuti palatsen är perspektivet det enda.

Det har utkommit flera utgåvor av spelet. De flesta med guldfärgade kassetter, men också en där kassetten var i grått standardutförande (endast i USA).

Zelda II: The Adventure of Link (NES)

Zelda II: The Adventure of Link