När sökarna har tystnat och mobiltelefonräkningen för länge sedan överskridit folks lönekonton, finns bara en vän kvar i väskan. Generationen Game Boy har växt upp till Game Boy-gentlemen och det finns bara en sak de inte går hemifrån utan.
Människans bästa vän, den ultimata leksaken för barn och vuxna, det här är en hyllning till den lilla fyrkantiga och oansenliga låda som gett så många så mycket nöje. En Game Boy är ett litet mirakel, en bärbar TV-spelsmaskin, en semesterräddning. Närhelst man känner sig ensam kan man ta ta fram sin Game Boy, höra det svaga surriga ljudet och titta på den lilla röda lampans sken. En timmes väntan på en buss blir kort i sällskap med en Game Boy, en regnig sommar på landet blir et äventyr. Alla barn som föddes utan fantasi, utan vilja att delta i aktiviteter, alla barn som var för coola för att byta bokmärken och bygga kojor i skogen sträckte begärligt ut armarna efter den lilla lyckobringaren. De skötte sina Game Boy väl, matade dem. Gam Boys sväljer urskillningslöst alla spel, och projicerade sedan scenariot på sin lilla skärm, liksom för visa sin belåtenhet.
En bra sak är att de är relativt biliga i drift. Fyra batterier räcker överlägset mycket längre än i två walkman eller i en rakapparat. Game Boy-barnen behövde aldrig tappa klossar på tårna, de spelade Tetris istället. De behövde aldrig smutsa ned i vilda äventyrslekar utomhus, de spelade Zelda istället, och de behövde aldrig traggla med matteböcker för de spelade Mario's Picross. Den som har en game Boy är aldrig uttråkad eller sysslolös eftersom maskinen går att ta med sig överallt. Den är ett utmärkt ressällskap och räddningen under sömnlösa nätter.
På många skolgårdar ser man barn i små grupper som står eller sitter och spelar Game Boy. Ibland kopplar de ihop sina Game Boys, spelar två eller fyra och tävlar. Ibland byter de spel. När de kommer hem fortsätter de att spela och om föräldrarna tjatar om att de ska gå ut så lyder de, men försvinner snart med sin Game Boy bakom en buske. Det är alla barn som har växt upp i en tillvaro där en Game Boy varit ende vännen som kommer att växa upp till en Game Boy-gentlemen. De kommer ta med den till jobbet, de sover med den och framför allt, de kommer köpa en till sina barn. Har du en?
GAME BOY-FAKTA
Nintendo Game Boy utvecklades under senare delen av åttiotalet av företagets Kyto-baserade division R&D 1 (de har tidigare bland annat varit ansvariga för Game & Watch-serien och Metroid till NES) under ledning av Gumpei Yokoi (som omkom i en tragisk bilolycka i oktober 1997). Den portabla konssolen släpptes i Japan våren 1989 och i USA lagom till julhandeln samma år. Till Europa kom den först året därpå. Sedan dess har Nintendo lanserat Game Boy i sju olika färger och även Game Boy Poket 1996, Game Boy Color 1998 och Game Boy Advance 2001 och hittills sålt 48 miljoner (1996 och endast original konsoler) konsoler och 218 miljoner spel världen över. I maj 2000 passerade Nintendo 100 miljoner sålda Game Boy konsoler då både original Game Boy, Game Boy Pocket och Game Boy Color inräknat.
Garanterat - Game Boy
10 klassiska favoritspel som passar alla tycken och smaker.
Tetris
SPELTYP | Pussel |
UTGIVARE | Nintendo |
UTGIVNINGSÅR | 1989 |
Tetris är en klassiker bland Game Boy-spel. Så enkelt och ändå så genialt. Det ryska soundtracket som gör att Tetris sticker ut lite från mängden. Själva spelet går ut på att få fallande block i olika former att passa rätt i varandra så att inga luckor lämnas. Det går att variera med hjälp av både hastighet och beroende på hur högt berget av block är när man börjar. Har man en linkkabel och kan koppla ihop sin Game Boy med en kompis maskin är Tetris kul att utmana varandra med. När du har fyllt en rad med block så faller den bort, men endast för att återuppstå på kompisens skärm! Tetris passar alla åldrar och alla dagar.
The Legend of Zelda - Link's Awakening
SPELTYP | Äventyr |
UTGIVARE | Nintendo |
UTGIVNINGSÅR | 1993 |
Näst efter pusselspel är äventyrsgenren den som egentligen passar Game Boyen bäst, vilket Square bevisat redan ett par år innan Link's Awakening, med sina första portabla Final Fantasy-spel. Det var dock först i och med den fjärde delen i sagan om den unge hjälten Link och hans tappra försök att rädda den ljuva prinsessan Zelda, som fick sitt definitiva genombrott till konsolen.
Trots bristen på färger samt en ljudkvalitet långt under SNES:ens, har Nintendo lyckats skapa en fantasivärld som varje Game Boy-spelare någon gång måste ha besökt. Ett alldeles underbart äventyr som inte liknar någonting annat.
Donkey Kong
SPELTYP | Action |
UTGIVARE | Nintendo |
UTGIVNINGSÅR | 1994 |
Drygt tio år efter att originalet kom återupplivade Nintendo Shigeru Miyamotos klassiska arkadspel Donkey Kong. Även det spelet bidrog till Nintendos definitiva genombrott. De lyckades faktiskt - tillsammans med Rares mästerliga Donkey Kong Country till SNES - hjälpa den en gång så populära apan att göra storslagen comeback.
1994 års version av Donkey Kong innehåller de fyra välkända banorna från originalversionen, plus 96 (!) helt nya. Alla går de ut på att man i Marios skepnad ska hoppa och klättra för att till sist nå en avancerad byggnadsställnings topp och där besegra apkungen. Donkey Kong i nittiotalstappning är precis lika roligt som det var i början av åttitalet, men håller med sina 100 banor så otroligt mycket längre.
Super Mario Land
SPELTYP | Plattform |
UTGIVARE | Nintendo |
UTGIVNINGSÅR | 1989 |
För att en lansering av en ny Nintendo-konsol ska lyckas måste den traditionsenligt ske tillsammans med ett nytt Mario-spel. När Game Boy släpptes kom mycket riktigt Super Mario Land, som också var det första helt fristående Mario-spelet. Trots att grafiken - så här tolv år senare - känns ganska gammalmodig, är plattformsäventyrets uppbyggnad av den typiska Mario-karaktär som aldrig tycks gå ur tiden. Faktum är att det håller än idag.
Mario's Picross
SPELTYP | Pussel |
UTGIVARE | Nintendo |
UTGIVNINGSÅR | 1995 |
Med hjälp av ett rutsystem, en liten hammare och en aning logiskt tänkande ska man hjälpa Mario på högst 30 minuter få fram en liten bild. Eller rättare sagt ett par hundra sådana små bilder. Vilket alltså också ger lika många hundra halvtimmars betänketid. Det är vad Mario's Picross går ut på. Ändå är det så otroligt roligt och det är väldigt svårt att sluta spela. Man tänker att man ska bara få fram en bild till, som blir en till och en till. Till skillnad från de flesta pusselspel går det dock att klara Mario's Picross, men då är det bara att börja om från början och försöka slå sina bästa tider.
Metroid II - Return of Samus
SPELTYP | Äventyr |
UTGIVARE | Nintendo |
UTGIVNINGSÅR | 1992 |
Från samma utvecklingsdivision - under ledning av Gumpei Yokoi - som Game Boy själv kommer Metroid II - Return of Samus; uppföljare till det klassiska NES-spelet från slutet av åttiotalet. Metroid II är ett rymdäventyr och återvändande Samus något så ovanligt som en TV-spelshjältinna. En tuff sådan dessutom, som klädd i rymddräkt ger sig i kast med utomjordiska monster utan att tveka en sekund. Planeten hon hamnat på är enorm och enbart befolkad av vidriga varelser, så det finns många platser att utforska och nya livshotande fiendearter att upptäcka och bekämpa. Metroid II är underbart från början til slut och visst märks det att Gumpei Yokoi kännde sin Game Boy väl.
Bomberman
SPELTYP | Action |
UTGIVARE | Hudson |
UTGIVNINGSÅR | 1995 |
Bomberman är ett perfekt spel till Game Boy. Man ser ordentligt och man kan hålla på hur länge som helst. Man är en bomberman och man ska placera ut bomber där man tycker att ett block behöver sprängas. Alla fiender ska man också bomba och samtidigt ska man plocka upp alla bonusar man ser. När man har spelat tre matcher som består av tre ronder vardera, kämpar man mot en boss, som måste träffas av bombens tryckvåg mer än en gång för att förgöras. Det är bara en sak som egentligen är viktigt i det här spelet och det är att man springer väldigt fort, annars träffas man av sin egen bomb och det är ungefär som att göra ett självmål.
Wario Land - Super Mario Land 3
SPELTYP | Plattform |
UTGIVARE | Nintendo |
UTGIVNINGSÅR | 1994 |
Efter att ha agerat slutboss i Super Mario Land 2 - Six Golden Coins och blivit tecknad seriefigur i den amerikanska speltidningen Nintendo Power, var det dags för Wario att presentera sig på allvar. Debuten som huvudrollsinnehavare kom i Super Mario Land 3 som därmed också bytte namn till Wario Land. Många inslag var hämtade direkt ur både föregångarna och Super Mario World, men mycket var också helt nytt för Wario Land. Till exempel Warios huvudbonader som gav honom superkrafter. En uppföljare släpptes 1996 till Virtual Boy, men det är för hans insatser i Wario Land och Mario Kart 64 som vi fortfarande älskar denna underbara antihjälte. För övrigt är Super Mario Land 2 - Six Golden Coins det sämsta spelet i triologin och därför det enda som inte finns med i denna artikel.
Super RC Pro-Am
SPELTYP | Racing |
UTGIVARE | Rare |
UTGIVNINGSÅR | 1991 |
Innan Rare blev världsberömda med spel som Donkey Kong Country och Killer Instinct, utvecklade de, spel till NES och Game Boy. Super RC Pro-Am var ett av dem och förblir än idag det spel som är absolut roligast att spela fyr personer med bortsett från Nintendos Mario Kart - Super Circuit spela fyra personer samtidigt. Allt man behöver göra är att köra runt, runt på en mängd olika banor och försöka ta sig i mål före de andar tre förarna och på så sätt vinna den finaste medaljen. Enkelt men genialt, som så mycket annat till Game Boy.
Final Fantasy Legend III
SPELTYP | RPG |
UTGIVARE | Square |
UTGIVNINGSÅR | 1994 |
Det enda spelet bland dessa oförglömliga klassiker som inte är släppt officiellt i Sverige är självklart ett RPG. Square gick ut hårt med Game Boy-spel redan när maskinen lanserades och släppte både två fristående delar i Final Fantasy-serien (Final Fantasy Legend och Final Fantasy Legend II) samt föregångaren till Secret of Mana (Final Fantasy Adventure / Mystic Quest) innan det var dags för det ultimata portabla rollspelet Final Fantasy Legend III. Ett spel som trots många brister i hårvaran (under)håller lika länge som SNES-varianterna och fantastiskt lyckas skapa en hel liten fantasivärld i den lilla maskinen. Det självklara valet när Zelda tagit slut.