måndag, 16 november 2020 16:32

Focus: The Legend of Zelda: Majora's Mask 20 år

Skrivet av
Betygsätt den här artikeln
(0 röster)

The Legend of Zelda: Majora's Mask fyller idag 20 år. Det vill vi på Nintendowebben flagga lite extra för.

The Legend of Zelda: Majora's Mask (förkortat MM) är det sjätte spelet i Nintendos spelserie The Legend of Zelda. Det är det andra Zelda-spelet till Nintendo 64 och släpptes 2000. Utvecklingsnamnet för spelet var Zelda Gaiden. Tidsmässigt äger detta äventyr rum efter Ocarina of Time, det första spelet som gjordes till Nintendo 64. Till en början verkar dessa spel påminna väldigt mycket om varandra, speciellt då grafiken är av samma sort. Huvudpersonen är i ett land fylld av mystiska varelser, skatter och andra hemligheter.

The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D som är en remake av spelet till Nintendo 3DS släpptes den 13 februari 2015.

Det som skiljer Majora's Mask från de andra Zelda-spelen är tiden. Hela äventyret utspelar sig under en tredagarscykel, dagar som huvudpersonen Link får uppleva om och om igen tills han slutligen har slutfört det uppdrag han tog på sig. En av huvudpersonerna i Zeldaserien, Zelda, som gett serien sitt namn är faktiskt inte med i Majora's Mask, förutom i en kort filmsekvens i början av spelet. Innan Majora's Mask var Link's Awakening till Game Boy det enda spelet som inte Prinsessan Zelda fanns med i.

Personerna i spelet har sina egna tidslinjer som de följer om och om igen varje gång Link backar tiden till dag 1, och för att klara spelet till fullo kan varje sekund vara viktig. Vissa personer som Link ska prata med finns bara tillgängliga under vissa tider och det gäller att därför som spelare att ha huvudet på skaft.

Spelupplägget skiljer sig mycket från tidigare Zelda-spel. I Majora's Mask sker allt under en tredagarsperiod; allt går på tid och om man inte klarat av ett visst uppdrag under dessa tre dagar måste man börja om. Har man dock klarat ett uppdrag och fått all utrustning som går att få från det så sparas utrustningen och man kan utföra ett nytt uppdrag. Alla figurer har en tidslinje som de följer de tre dagar som spelet utspelar sig under. Genom att interagera med de olika figurerna den första dagen kan man alltså få en rad nya saker att hända på de två andra dagarna.

Yoshiaki Koizumi fick inspiration från de tidigare spelen i Zeldaserien att skapa Majora's mask. Han fick Shigeru Miyamoto, som är skaparen till Zeldaserien, att godkänna och vara med på projektet. Eftersom projektet var mindre och spelet utvecklades under enbart 18 månader återanvändes flera element, såsom rollfigurer, från det tidigare spelet Ocarina of Time.

Relaterat:

Recension - Majora's Mask
Tips - Majora's Mask
Pro's Corner - Majora's Mask
Nyhet - Majora's Mask 20 år
Video Walktrough (N64)
Video Walktrough (3DS)

Läs 549 gånger

Lägg till kommentar


Säkerhetskod
Uppdatera

Veckans fråga

Har du bokat Mario Party: Superstars som släpps 29 oktober?

Meddelande!

Omröstningsresultat är dolt för offentlig visning.

Du har inte behörighet att rösta i denna omröstning.

Denna omröstning kommer att stängas 4 dagar från nu

Inget svar valts. Försök igen.
Välj antingen befintliga alternativ eller ange ditt eget, men inte båda.
Välj min 0 answer(s) och max 3 svar.
/sv/arkivet/ovrigt/omrostningar?catid=12&format=json&id=500&task=poll.vote&view=poll
500
radio
bottom 200

Kalender

ti on to fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31