fredag, 17 februari 2017 14:15

Super Mario World 2: Yoshi´s Island

Skrivet av
Betygsätt den här artikeln
(0 röster)

Februari månads retroartikel.

Låt oss nu se tillbaka på det mest omtalade Super Mario-spelet, av två möjliga, som finns till vår gamla Super Nintendo. I detta verk var det däremot inte Mario själv som fick äran att rädda världen från ondska utan det var allas vår gullegris Yoshis tur att kliva fram i rampljuset och spelet kom att heta Yoshi's Island.

Super Mario World 2: Yoshi´s Island

NINTENDO · SNES · 1992

smw2 frontInför releasedagen av Super Mario World 2: Yoshi's Island, den 19 oktober 1995, funderade många över ifall Nintendo skulle lyckas med att lansera ett spel som hade så stora förväntningar på sig på ett bra sätt. Detta främst med tanke på den nya grafiska outfiten och alla nya resurser som funnits tillgängliga under utvecklandet.
Som tur var besatt Shigeru Miyamoto den innovation och kreativitet som krävdes för att skapa det spel som för sju år sedan etsade sig fast i våra näthinnor och som troligen kommer sitta där för en lång, lång tid framöver.

Äventyret tar form
Spelet utspelar sig långt innan Marios tid som hjälte men redan här innehar han en mycket betydelsefull och roll, nämligen som den lille bortkomne bebisen vilken Yoshi har i uppgift att ta reda på.

Så här börjar det: en gång för länge sedan flög en stork med två små barn över havet, bärande den vanligaste uppgiften som storkar hade på den tiden -- att leverera föräldralösa barn till barnlösa föräldrar som länge önskat sig en liten ängel eller två.
Fridfullt flaxade fågeln i gryningen då plötsligt en skugga uppenbarade sig i en glipa mellan molnen långt framför honom. Gestalten kom hela tiden närmare. Den flög med en otrolig hastighet och svischade förbi storken, samtidigt som skurken lyckades nypa med sig en av tvillingarna. Den andra föll hjälplös ner mot havet, bort ifrån en förtvivlad stork.

Nere på en liten ö mitt ute i havet, Yoshi-ön, vandrar vår lilla vän Yoshi ute i skogen då någonting plötsligt dunsar ned på hans rygg med en väldig kraft. När dinosaurien kikar efter vad det var ser han att det är en liten försvarslös bebis med en stor röd keps på huvudet. Vem kan det vara, undrar Yoshi naturligtvis. I det lilla knytet, som barnet var inlindat i, finner Yoshi en karta. Har kanske storken använt den för att hitta rätt? Vår tankspridde vän tar med sig Baby-Mario, som han då kallades, till sina dinosaurievänner som beslutar att Yoshi ska ge sig ut i världen för att med kartans hjälp försöka hitta hans föräldrar.

Långt borta i ett mörkt och ruskigt slott sitter en rosenrasande trollkarl och barnkidnappare vid namn Kamek. Han är bedrövad över att han inte fått med sig båda barnen tillbaka till slottet. Kamek sänder ut soldattrupper för att hitta den bortkomne -- Mario.

Bäddat för succé
Efter en sådan historia är man nog inte lika skeptisk som de flesta var innan spelet släpptes. Och med hjälp av den förbättrade grafiken och de nya ljudmöjligheterna, bland annat, har denna skapelse blivit en riktig hit som man inte glömmer i första taget.
Musiken är något man speciellt måste uppmärksamma eftersom den blivit mycket bättre och gladare, nästan lite för glad, än de tidigare 8-bitsspelens trudelutter. Lille Baby-Marios skrik på hjälp i nödsituationer är vidare väldigt trovärdigt och stressande.

En bra uppföljare
Som jag faktiskt inte nämnt än är Yoshi's Island tänkt som en uppföljare till 16-bits-konsolens flaggskepp Super Mario World. Till detta spel har man som sagt provat på att byta plats på huvudfigurerna, både visuellt och bokstavligt, vilket var just det som gjorde så pass många kritiker och spelköpare så förväntansfulla likaväl som nervösa inför releasen.
Lyckligtvis fungerade detta mycket bra och spelet kom att bli en riktig storsäljare.
I jämförelse med sin föregångare är Yoshi's Island ett lite kortare äventyr vilket givetvis inte är så bra, men jag har heller inte sagt att det är lätt att klara sig genom. Yoshi's Island är faktiskt ett ganska klurigt spel men i vissa stunder är det en självklarhet att skjuta ett ägg på just den knappen, eller springa genom just den tunneln etc.
Men en otroligt stor fördel med Yoshi's Island är att man inte hela tiden har samma saker att utföra för att komma vidare. Några exempel kan vara att åka skidor, vilken är ett av mina favoritinslag, flyga en helikopter genom en bana eller kanske ge sig ner under vattenytan för att skjuta missiler som en Yoshi-ubåt. Detta gör spelet till en extra bonus för alla Super Nintendo-spelare och bidrar till att spelet än idag är att räkna med. Så har man inte prövat det så finns det en stor chans nu, när Nintendo lanserat, Yoshi´s Island Super Mario Advance 3.

Läs 612 gånger
Logga in för att kunna kommentera